Parikkalassa muisteltiin onnistunutta Blenheimin pakkolaskua

Kuva Timo Patosuo
Jatkosodan loppuvaiheisiin liittyvää BL-142 pommikoneen pakkolaskua muisteltiin Parikkalassa Kummun kylässä sijaitsevalla muistomerkillä 12.6. tapahtuman 80-vuotispäivänä.
Puna-armeijan suurhyökkäys alkoi 9.6.1944 ja johti vihollisen läpimurtoon Kannaksella.
Suomalaisten lentolaivue sai hyökkäyskäskyn Kannaksella 12.6.1944. Pommikoneet, 14 kappaletta, lähtivät Wärtsilän lentokentältä.
Kivennavalla pommituksen jälkeen BL-142 sai it-kranaatista sirpaleita koneen ohjaamoon, jolloin kaikki mittarit särkyvät ja lakkasivat toimimasta. Moottorit toimivat sekä polttoaineen tasaushanat. Ohjaaja Pentti Tuisku haavoittui, vai toinen silmä häneltä oli käyttökelpoinen, joskin pään verenvuoto haittasi myös sen näköä.
Tähystäjä Göran Ödnerin haavoittui myöskin sekä hänen laskuvarjonsa tuhoutui. Tuisku päätti yrittää lentää pommikoneen takaisin kotikentälle. Koneen reitti kesäyössä oli arviota, koska mikään mittari ei toiminut. Koneen polttoaine oli loppumaisillaan, kun kapteeni havaitsi Uukuniemellä sopivan pellon pakkolaskulle. Pentti Tuisku teki hallitun onnistuneen pakkolaskun eli mahalaskun Uukuniemen Kummun Honnikonsuo pellolle.
Ohjaaja kersantti Pentti Tuisku menetti tajuntansa laskussa.
Tähystäjä vänrikki Göran Ödnerin jalkaterä tuhoutui.
Konekivääriampuja alikersantti Sven Rosendahl säilyi vahingoitta ja lähti apua etsimään. Kummun kylän miehet hakivat haavoittuneen miehistön BL-142 koneesta ja toimittavat heidät Savonlinnaan sairaalaan.
Pakkolaskun muistomerkki paljastettiin vuonna 2010. Lentomestari Pentti Tuisku oli itse saapunut paljastamaan muistomerkin, jonka Uukuniemi-seura ja Kummun kyläyhdistys yhdessä olivat pystyttäneet.
Kuva: Kauko Pölläsen kokoelmat.
26.2.1940 BL-142 saapui Suomeen 2/LeLv 42:lle.
25.6.1941 kuului 3/LeLv 42:lle
3.9.1941 vaurioitui kolmen vihollishävittäjän tulituksessa Wärtsilässä.
7.9.1941 sai palovaurioita takarungon korjauksen yhteydessä.
23.9.1941 BL-142 luovutettiin lentokonetehtaalle.
20.1.1942 laskutelineitä alaslaskettaessa sukset nurjahtivat pystyyn, sen jälkeen vasempaan moottoriin tuli häiriö, jolloin koko miehistö hyppäsi varjoilla koneesta. BL-142 teki mahalaskun Seinäjoelle.
5.3.1942 luovutettiin korjattavaksi lentokonetehtaalle.
18.7.1942 korjattu BL-142 luovutettiin 1/LeLv 42:lle.
1.3.1943 siirrettiin 3/LeLv 42:lle.
1.7.1943 moottorit kuumenivat ja pysähtyivät, BL-142 teki pakkolaskun mahalleen suolle Ilomatsissa.
18.3.1943 BL-142 luovutettiin lentokonetehtaalle.
16.4.1944 korjattuna luovutettiin 1/PLeLv 42:lle.
12.6.1944 it-osuman (Kivennapa) takia mahalasku pellolle Uukuniemessä.
7.7.1944 BL-142 luovutettiin lentokonetehtaalle.
3.2.1945 luovutettiin korjattuna PLeLv 41:lle.
15.8.1946 viimeinen lento.
9.9.1952 poistettiin kalustosta.
Lentoaika 720 h, 25 min.
Tiedot kirjasta Suomen Ilmavoimien historia 10.
Koneen miehistö:
Ohjaaja kersantti Lentomestari Pentti Tuisku. Syntyi 6.5.1921 ja kuoli 5.7.2012.
Tähystäjä vänrikki Göran Ödner. Syntyi 22.9.1922 ja kuoli 29.11.1979.
Konekivääriampuja alikersantti Sven Rosendahl.
Rosendahl Sven Uno Aleksander. Syntyi 9.7.1922 ja kaatui 1.8.1944 Suojärvi, Lentolaivue 42.
Uukuniemi Kumpu Honnikonsuo. Tälle pellolle teki Bristol Blenheim BL-142 pommikone teki onnistuneen pakkolaskun 12.6.1944 puolen yön aikoihin. Kuva Timo Patosuo.
Kauko Pölläsen kokoelmat.
Kauko Pölläsen kokoelmat. Karttapohja Seppo Rapo.
80 vuotta pakkolaskusta 12.6.2024 BL-142 muistomerkki. Kunniavartio Jouni Suppola ja Matti Laukkanen. Sakari Hämäläinen kertoo tapahtumasta. Kuva Timo Patosuo.
Lähteet: Uukuniemi-seura ry, Kummun kylän Kyläyhdistys ry ja Kauko Pöllänen.
Timo Patosuo 2024.