Ahti Okkonen (1924–2024), Lapinsodan veteraani ja Nurmeksen viimeinen rintamasotilas

 

Lapinsodan veteraani Ahti Okkonen (1924-2024) siunattiin haudan lepoon 24.helmikuuta. Samalla päivämäärällä kaksi vuotta aiemmin Nurmeksen sotaveteraanit ry. lopetti toimintansa. Nurmeksen perinnetoimikunnan edustajat laskivat seppeleen Okkosen arkulle ja saattoivat häntä hänen viimeisellä matkallaan. Omaiset olivat järjestäneet arvokkaan siunaus -ja muistotilaisuuden!
Lue Ahti Okkosesta lisää alla olevasta muistokirjoituksesta:

Nurmeksen Lipinlahdessa 22.lokakuuta 1924 syntynyt Ahti Okkonen menehtyi 6.helmikuuta. Hän oli ikäluokkaa, jonka nuoruuden sota katkaisi. Kotikylänsä suojeluskunnan poikaosastoon hän oli liittynyt jo kansakouluiässä. Kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen vuonna 1939 ja talvisota alkoi, tarvittiin 15-vuotias suojeluskuntapoika Okkonen toimittamaan polkupyörällä palvelukseenastumismääräyksiä paikallisille miehille. Tehtävästään Okkonen totesi: Se oli monelle vaikea paikka, niin kuin meikäläisellekin. Talvisodan ajasta Okkoselle jäivät mieleen myös yölliset vartiointitehtävät. Varusmiespalveluksensa hän suoritti Riihimäellä vuosina 1943–1944, kouluttaen myös nuorempia varusmiehiä. Kun sota saksalaisia vastaan alkoi pohjoisessa syksyllä 1944, komennettiin myös Okkonen rintamalle taisteluun entisiä aseveljiä vastaan. Vaihtoehtoja ei ollut. Neuvostoliitto uhkasi miehittää Suomen, jos sotaa saksalaisia vastaan ei aloitettaisi. Okkonen osallistui Lapin sodan avainoperaationa tunnettuun maihinnousuun Oulusta Tornioon, saksalaisten sivustaan. Myöhemmin hän muisteli: se oli reissu vastaSaksalaiset koittivat pommittaa vielä sitä laivaa, mutta eivät saaneet sattumaan. Torniosta korpraali Okkosen sotatie jatkui saksalaisia takaa ajaen Lätäsenojoelle käsivarren Lappiin, Sturmbock-asemaan saakka, josta hänet kotiutettiin maaliskuussa 1945. Tekemästään työstä Suomen vapauden hyväksi Ahti palkittiin monilla kunniamerkeillä, viimeisimmäksi Vapaussodan perinneliitto myönsi hänelle Sinisen ristin miekan kera vuonna 2022. Hän oli Nurmeksen sotaveteraanien perustajajäsen ja vuonna 2023 hänet nimitettiin Sotien 1939–1945 Pohjois-Karjalan perinneyhdistyksen kunniajäseneksi.

Sotien jälkeen edessä olivat työntäyteiset vuosikymmenet. Samat ihmiset, jotka olivat puolustaneet Suomea, korjasivat sodan tuhot, suorittivat sotakorvaukset, raivasivat ja viljelivät, perustivat perheet, rakensivat hyvinvointi-Suomen. Ahti oli yksi heistä, hän teki vuosikymmenten mittaisen työuran toimien mm. metsätyönjohtajana. Ahti avioitui vuonna 1949 Toinin (1927–2023, os. Mustonen) kanssa. Myös Toini teki sotavuosina osansa Suomen hyväksi toimien mm. pikkulottana. Lapsia Okkoset saivat kaksi, lastenlapsia neljä ja lastenlasten lapsia 12. Yhteisiä aviovuosia heille kertyi peräti 74 vuotta. Ahti Okkosen poismenon myötä on yksi aikakausi tullut päätökseen. Hän oli Ylä-Karjalan viimeinen miespuolinen sotaveteraani. Okkosen haastattelu vuodelta 2019 on katsottavissa täältä

Mikko Rautiainen, Sotien 1939–1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.

 

Mustavalkoisessa kuvassa suomalainen sotilas.

Korpraali Ahti Okkonen (1924-2024) oli Nurmeksen viimeinen rintamasotilas (kuva: Terho Okkosen kokoelma)

Virolainen retkikunta Suomen poikien jäljillä

Kuvassa ihmisiä seisomassa. Taustalla vuolukivinen muistolaatta.

Suomenpoikien muistolaatan äärellä vas. Ants Kraut, Tönu Veldre, Peep Pillak, Helle Solnask Leho Löhmus ja Peeter Paenurm (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Ryhmä virolaisia vieraili syyskuussa Suomessa Kaitseliitin sotilaspapin Peeter Painurmin ja historiantutkija Peep Pillakin johdolla. Suomeen he tulivat ns. Suomenpoikien jäljille. Nurmeksessa vieraat tutustuivat kirkkoon, jossa 300 vapaaehtoista virolaista vannoi sotilasvalan Suomen valtiolle itsenäisyyspäivänä 1943. Myöhemmin virolaiset taistelivat Suomen vapauden puolesta jatkosodassa JR200:n riveissä, ottaen osaa mm. kesän 1944 ratkaisutaisteluihin. Tilaisuutta isännöi kirkkoherra Markus Kontiainen ja paikalla oli myös perinnetoimikuntaa sekä Kirkkokadun koulun 8C-luokka ja median edustus. Nurmeksen Sankarihautausmaalta vieraat jatkoivat Kuhmoon.

 

Mikko Rautiainen

Veteraanipäivän konsertti kokosi Nurmeksen kirkkoon 860 henkeä

Kuvassa ihmisiä kirkossa.

860 henkeä kokoontui 27.4. Nurmeksen kirkkoon kunnioittamaan veteraanien työtä (kuva Mikko Rautiainen)

 

Sotien perinnetoimikunnassa mukana olevat Nurmeksen kaupunki ja ev.lut.seurakunta järjestivät Nurmeksen kirkossa kansallisen veteraanipäivän Sibelius-konsertin. Esiintyjinä kansainväliset huiput sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian. Suomen viidenneksi suurin kirkko antoi juhlalle jyhkeät puitteet. Tilaisuuden tarkoituksena oli järjestää arvokas juhla kunniakansalaisille ja siirtää samalla veteraanipäivän ja veteraanien perintöä lapsille ja nuorille. Sotasukupolven edustajat oli kutsuttu tilaisuuteen kunniavieraiksi. Heistä paikalla oli veteraani, kotirintamanaisia, pikkulottia ja sotilaspoikia. Vanhimmilla kunniavierailla ikää jo yli 100-vuotta. Kuljetuksia juhlaan järjestivät perinnetoimikunnan vapaaehtoiset. Yleisön joukossa puolestaan olivat Nurmeksen ja Valtimon kaikkien peruskoulujen oppilaat, edustajia muista oppilaitoksista sekä suuri joukko muita. Konsertin avasi Nurmeksen kaupunginjohtajan Pasi Parkkisen tervetuliaispuhe. Kappaleiden välissä Jussi Makkonen kertoi Sibeliuksen teosten taustoista ja niiden kytkeytymisestä Suomen historian vaiheisiin ja Pielisen Karjalaan. Juhla päättyi seppelpartion lähettämiseen Sankarihautausmaalle. Seppelpartion muodostivat Kirkkokadun koulun oppilaat Reetta Kettunen ja Juulia Säppi sekä opettaja Camilla Kempas. Valtimolla seppeleen Sankarihaudalle laskivat Valtimon koulun oppilaat ja Höljäkässä kyläyhdistys. Veteraanipäivänä kaupunki yhdessä Lionsin kanssa muisti veteraaneja, puolisoita ja leskiä myös kotiin vietävällä muistamisella.

Kuvassa ihmisiä seppeleen kanssa. Taustalla kirkko.

Seppelpartiossa 27.4. (vas.) Reetta Kettunen, Camilla Kempas ja Juulia Säppi. Taustalla Nurmeksen kirkko (kuva Sakari Koistinen 2023)

 

Mikko Rautiainen, Sotien 1939–1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.

Nurmeksen kutsunnat 30.8.2023

Kuvassa nainen puhumassa videolla.

Helvi Korkalainen 1924-2022 (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Kutsunnat tarjoavat tärkeän mahdollisuuden veteraanien perinnön siirtämiseen nuorille. Tuleva asevelvollisuus asettuu osaksi sukupolvien ketjua. Tänään veteraanien perintöä välitettiin Nurmeksen kutsunnoissa. Tilaisuuden avasi Pohjois-Karjalan aluetoimiston päällikkö Everstiluutnantti Jukka Honkanen. Kaupungin puheenvuoron käytti kaupunginjohtaja Pasi Parkkinen ja seurakuntia edustivat lääninrovasti Markus Kontiainen ja Isä Tapio Juntunen. Veteraanien ja perinneyhdistyksen nimissä puhuivat Rintamaveteraanipiirin pj. Paavo Harakka ja Nurmeksen perinnetoimikunnan pj. Mikko Rautiainen. Paikallisen veteraanin terveiset sotavuosilta kertoi videon kautta postuumisti Helvi Korkalainen (1924-2022). Hänen sotakokemuksensa on katsottavissa täältä:
Jos tarve vaatii, niin nykypäivän nuoret pystyvät samaan, kuin aiemmatkin sukupolvet! Tulevaisuus on hyvissä käsissä!
Kuvassa mies puhumassa.

Majuri, res. Paavo Harakka (kuva Mikko Rautiainen 2023)

 

Mikko Rautiainen, Sotien 1939-1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.

Valtimolaisten sotaan lähdön muistopäivä 10.10.2023

Kuvassa kaksi miestä laskemassa seppelettä muistomerkille. Yleisönä mm. oppilaita.

Seppeleenlasku valtimolaisten sotaan lähdön muistomerkille (kuva Mikko Rautiainen 2023)

 

Tänään pakkasraikkaana syyspäivänä muistettiin valtimolaisten sotaan lähdön vuosipäivää. Lokakuun 10.päivänä 1939 Valtimon miehet kokoontuivat Kirkonkylän koulun pihalle ja lähtivät sieltä ylimääräiseen kertausharjoitukseen. Talvisodassa monet valtimolaiset olivat pysäyttämässä vihollista Laatokan karjalan taisteluissa. Seppeleen muistomerkille laskivat Valtimon rintamaveteraanien ja Nurmeksen sotaperinnetoimikunnan edustajina Paavo Harakka ja Tuomo Hölttä. Kunniavartiossa ja yleisönä olivat vakiintuneen käytännön mukaan Valtimon koulun 5.luokan oppilaat. Puheen piti Mikko Rautiainen ja kanttori Sari Meriläisen johdolla laulettiin Jumala ompi linnamme, joka laulettiin myös 1939. Lue lisää Valtimon sotavuosista täältä: https://sotiemmeperinne.fi/…/valtimon…/pohjois-karjala/
Mikko Rautiainen, Sotien 1939-1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.

Joulukortteja nuorilta sotasukupolvelle

Perinteiseen tapaan Kirkkokadun koulun oppilaat askartelivat Joulukortteja paikkakunnan veteraaneille ja muille sotavuodet kokeneille; veteraanien leskille, sotilaspojille ja pikkulotille. Tänä vuonna kortteja tekivät suurella sydämellä 8A- ja 9C-luokkien vapaaehtoiset. Kuvassa osa korteista.

Kuvassa Joulukortteja.

8A- ja 9C-luokkien Joulukortteja sotasukupolvelle (Mikko Rautiainen)

Kirkkokadun koulun itsenäisyysjuhlallisuudet 5.12.2023

kuvassa ihmisiä kokoontuneena Sankarihautojen ääreen, jossa lumipukuinen kunniavartio.

Kirkkokadun koulun oppilaita Sankarihautausmaalla 5.12.2023 (kuva Mikko Rautiainen)

Kirkkokadun koulu juhlisti 106-vuotiasta Suomea. Päivä alkoi koulun yhteisellä lipunnostolla. Tästä jatkoimme perinteiseen tapaan Sankarihautausmaalle, jossa oppilaskunnan hallitus laski seppeleen ja koulun kaikki luokat kynttilät, nurmeslaisille itsenäisyyden puolustajille. Kiitos mukana olleille Porokylän koulun, Riverian ja Nurmeksen lukion edustajille sekä Nurmeksen res.aliupseereille -ja upseereille kunniavartion järjestämisestä!
Koululla kuuntelimme 9.luokkalaisten Siiri Kiisken ja Suvi Skippnesin itsenäisyysaiheisen päivänavauksen sekä katsoimme videon nurmeslaisen Helvi valpen (s.1921) sotavuosien kokemuksista. Valpe on yksi viimeisiä elossa olevia sotavuosien äitejä.
Kuvassa henkilöesittely sotavuodet kokeneesta.

Helvi Valpe s.1921 (esittely) (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Mikko Rautiainen, historian- ja yhteiskuntaopin lehtori

Vapaaehtoiset nuoret esiintyjät toivat jouluiloa sotavuodet kokeneille Joulujuhlassa

kuvassa oppilaita laulamassa.

Laulamassa Siiri Kiiski, Iina Honkanen, Sanna Tiainen ja Iida Kuittinen (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Vapaaehtoiset nuoret esiintyjät toivat jouluiloa sotavuodet kokeneille sotasukupolven Joulujuhlassa seurakuntakeskuksella. Tiernapoika-esityksessä esiintyivät 6.luokalta Frida Heikkinen, Veera Korhonen, Aatu Luostarinen ja Jimi Reinikainen. 9.luokilta puolestaan esiintyivät; Nella Rossinen (sello), Mette Mikkilä (piano) ja Iina Honkanen, Siiri Kiiski, Iida Kuittinen ja Sanna Tiainen (laulu).
kuvassa oppilaiden tiernapoika-esitys.

Esiintymässä vas. Jimi Reinikainen, Veera Korhonen Aatu Luostarinen, keskellä Frida Heikkinen (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Yleisön joukossa olivat mm. Sotiemme veteraani, lähes 103-vuotias sota-ajan äiti, pikkulotta, kolme sotilaspoikaa sekä muita sotavuodet eläneitä. Kiitos myös Nurmeksen mieskuorolle hienoista esityksistä sekä Nurmeksen ev.lut.seurakunnalle maistuvista tarjoilusta ja juhlapuitteiden järjestämisestä sekä puheita pitäneille Jussi säämäselle, Paavo Harakalle ja Markus Kontiaiselle. Työstä sotiemme veteraanien hyväksi palkittiin Osmo Räsänen piirin hopeisella ansiomerkillä. Matti Asikaiselle puolestaan luovutettiin res.upseeripiirin kultainen ansiomitali. Valtimon rintamaveteraanien muistoplakaatin saivat Heikki Ovaskainen, Jorma Korhonen ja Mikko Rautiainen. Videoita esityksistä löydät täältä:
Kuvassa juhlaväkeä istumassa.

Edessä vas. sota-ajan äiti Helvi Valpe, edessä oikealla veteraani Helli Nevalainen ja takana oikealla pikkulotta Inkeri Savolainen (kuva Mikko Rautiainen 2023)

kuvassa miehiä laulamassa.

Mieskuoro esiintyy. Keskellä sotilaspoika Tauno Koljonen (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Mikko Rautiainen, Sotien 1939-1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.

Ajankohtaista Nurmeksessa

Kuvassa jugendtyylinen puurakennus kuvattuna talviaikaan pimeällä.

Nurmeksen v.1905 valmistunut jugendtyylinen Kauppalantalo. Sotaperinnettä esittelevä huone sijaitsee rakennuksen Maariankadun puoleisessa päädyssä. (kuva Mikko Rautiainen 2023)

 

Vanhojen Pro patria -taulujen uudelleenjulkistamistilaisuus 17.5.2026

Veteraanipäivän vietto Ylä-Karjalassa 27.4.2026

Sotasukupolven perintöön liittyvät juhlapäivät / kaikille avoimet tapahtumat Ylä-Karjalassa 2026 

Videotaltiointi Sotien 1939-1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan lipun naulaustilaisuudesta 28.11.2025 on julkaistu Nurmeksen kaupungin youtube-kanavalla: https://www.youtube.com/watch?v=VDm4U_kF8E0

Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet pe 5.12. ja la 6.12.

Sotasukupolven kirkkopäivä Nurmeksessa 7.9.2025

Kaikille avoin sotasukupolven alueellinen Kirkkopäivä Nurmeksessa su 7.9.2025

Maakunnallisen perinneyhdistyksen lippu naulattiin ja siunattiin Joensuussa 13.elokuuta 2025

  • Yhtenä lipunnaulaajana nurmeslainen Riverian opiskelijakunnan pj. Siiri Kiiski

Sotasukupolven perintöön liittyvät juhlapäivät / kaikille avoimet tapahtumat Ylä-Karjalassa 2025

https://sotiemmeperinne.fi/maanpuolustus-veteraanilehden-tuore-numero-julkaistu-pohjois-karjalassa/

https://sotiemmeperinne.fi/sodan-ja-rajan-historiaa-ja-nykyisyytta-stolbovan-rauhan-rajalla-ja-rukajarventiella/

Valtimon sankarivainajat -kirjan julkistettiin 18.5.2025

Kaatuneiden muistopäivän kunnianosoitukset ja Valtimon Sankarivainajat -teoksen julkistamistilaisuus 18.toukokuuta 2025

Otto Martikaisen päiväkirjoja ja kirjeitä 1919-1920 ja 1941-1942

Veteraanipäivän kunnianosoitukset ja muistamiset Nurmeksessa ja Valtimolla 25.4.2025

Sotahistoria-luento Nurmeksessa: Lapin sota ja Nurmeksen viimeinen rintamamies

Talvisodan päättymisen 85-vuotistilaisuus Nurmes-talolla 13.3.2025 klo: 13.00

Valtimon rintamaveteraanien lippu Nurmeksen perinnehuoneelle

85 vuotta Nurmeksen pommituksista: Muistohetki Nurmeksen sotasairaalan pommituksen muistomerkillä 23.1.2025 klo: 13.25

Muonituslotta Vieno Hukkanen (1922-2024) on poissa

Sotasukupolven joulujuhla Nurmeksessa

Uusin Karjalan pojat -lehti II/2024 on luettavissa täältä: https://karjalanpojat.fi/lehdet

  • Mukana runsaasti Nurmes-sisältöä!

Nurmeslainen sotaveteraani, ilmavalvontalotta Sirkka Partanen (s.1929) edusti Pohjois-Karjalaa tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla 2.joulukuuta 2024: https://www.ylakarjala.fi/paikalliset/8122425

Lue Partasen sotavuosista täältä: https://lottasvard.fi/lottagalleria/partanen-sirkka/

Itsenäisyysjuhlallisuudet Kirkkokadun koululla

Joulukuun 2024 perinnetapahtumia Nurmes-Valtimo -alueella

Avoimet ovet Nurmeksen perinnehuoneeseen!

Vieno Tuomolalle kotirintamanaisen mitali 80 vuoden takaisesta työstä (syyskuu 2024)

Nurmes sodassa 1939-1945 -pyöräilyreitti avattu (kesäkuu 2024)

Kainuun Tykistö- ja heittimistökillan seppeleenlaskutilaisuus Nurmeksen Lokinkankaalla 17.6.2024

Tuore Karjalan pojat lehti julkaistu 4.6.2024

  • Lehdessä runsaasti maakunnan ajankohtaisia maanpuolustuskuulumisia, tietoa veteraani- ja perinnetyöstä sekä Nurmes-aiheista sisältöä: https://karjalanpojat.fi/lehdet

Pro Patria -taulu julkistettiin Nurmeksen Salmenkylässä 19.5.2024

Sotasukupolvea kunnioitetaan ja muistetaan Nurmeksessa 26.4.

Dokumentti-elokuva: Mannerheimin metsästysmaja; Esitys Nurmes-talolla 25.4. klo: 18.00

Veteraanikeräys Nurmeksessa 25.3.2024

Ahti Okkonen, Nurmeksen viimeinen rintamasotilas (1924-2024)

Ilmavalvontalotta Sirkka Partanen 95-vuotta

Oppilaat muistivat sotasukupolvea Joulukorteilla 18.12.2023

Sotasukupolven Joulujuhla 8.12.2023

Uusin Karjalan pojat -lehti julkaistu 6.12.2023

Kirkkokadun koulun itsenäisyysjuhlallisuudet 5.12.2

Valtimolaisten sotaan lähdön muistopäivä 10.10.2023

Virolaiset vierailivat Suomen poikien jäljillä Nurmeksessa 12.9.2023

Nurmeksen kutsunnat 30.8.2023

Kansallisen veteraanipäivän konsertti 27.4.2023

Pikkulotta Inkeri Savolainen sai sinisen ristin sotavuosien maanpuolustustehtävistä

värikuvassa mies ja nainen istumassa. Naisella rinnassa sininen risti -kunniamerkki ja kädessä myöntökirja.

Perinneyhdistyksen vpj. Jussi Säämänen ja pikkulotta Inkeri Savolainen (kuva Mikko Rautiainen 2023)

Vapaussodan perinneliitto myönsi 8.6. sinisen ristin miekan kera nurmeslaiselle pikkulotalle Inkeri Savolaiselle (s.1926). Esityksen kunniamerkistä tekivät Sotien 1939–1945 Nurmeksen perinnetoimikunta ja maakunnallinen perinneyhdistys. Ristin luovuttivat Savolaiselle 14.elokuuta Sotien 1939–1945 Pohjois-Karjalan perinneyhdistyksen vpj. Jussi Säämänen ja Nurmeksen perinnetoimikunnan pj. Mikko Rautiainen.

Nurmeksen Saramolta kotoisin oleva Savolainen (os. Pulkkinen) osallistui pikkulottatoimintaan kansakouluikäisestä saakka. Jatkosodan aikana toiminta tapahtui Saramon koululla, jossa vaikutti isänmaallinen opettajapariskunta; kapteeni Toivo Tevaluoto ja lotta Annikki Tevaluoto. Savolainen muistelee, että koulu ei jatkosodan vuosina toiminut. Lottatoiminnasta hänelle jäi mieleen mm. sukkien kudonta ja reikäleipien leivonta taistelevalle armeijalle sekä kanttiinitoiminta. Pikkulotat osallistuivat myös monenlaisiin auttamistehtäviin, kuten halkojen hakkaamiseen. Myös kotona oli kädet täynnä töitä, isän ja veljien ollessa rintamalla. Nyt lähes 97-vuotiaan tarmokkaan naisen sotavuosien kokemuksiin lukeutui myös kuukausia kestänyt evakkoreissu Pohjanmaalle Kannukseen, kun Nurmeksen siviiliväestö evakuoitiin talvisodan alettua. Työuransa Savolainen teki maatilan emäntänä.

Vapaussodan perinneliitto myöntää sinistä ristiä miekan kera kuulumisesta Suomen vapauden turvaamiseksi toimineisiin suojeluskunta – tai lotta svärd – järjestöihin. Aikaisempi Vapaussoturien Huoltosäätiö aloitti ristien myöntämisen vuonna 1967, jolloin niitä annettiin myös esimerkiksi jääkäreille. Tunnustus on erityislaatuinen, koska sen voi saada ainoastaan sodan aikaisista maanpuolustustehtävistä.

Mikko Rautiainen, Sotien 1939–1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.