Polvijärveläinen panssarintorjuntatykkimies talvisodassa

Väinö Vilho Montonen – Talvisodan panssarintorjuja

  • s. 28.9.1902 Ristiinassa, kuollut 31.1.1940
  • Neljä luokkaa kansakoulua
  • Siviiliammatti: työmies
  • Perhesuhteet ennen talvisotaa: vaimo Aini Montonen ja kaksi lasta. Siviilitoimi Maanviljelijä. Osoite Polvijärvi, Kylylahti
  • Määrätty kutsunnassa Karjalan Kaartin Rykmenttiin Viipuriin.
  • Aloittanut armeijapalveluksen 28.10.1922. Vapautettu palveluksesta täysin palvelleena 12.2.1924 palveltuaan 1v. 9kk. 15pv. Ylennetty 15.4.23 korpraaliksi ja 23.7.23 alikersantiksi. Osoite vapautumisen jälkeen Polvijärvi, Sotkuma. Osallistunut kertausharjoitukseen Utin leirillä 10.6 – 9.7 1929. Erikoiskoulutus heittimen johtaja ja suunta-aliupseeri.
  • Liikekannallepanossa määrätty 23.10.1939 4.Erilliseen panssarintorjuntakomppaniaan. Toiminut Pst tykinjohtajana 1.11.39-8.2.1940
  • Osanotto taisteluihin : Salmi, Uusikylä, Uuksu,Pitkäranta, Koirinoja, Kitelä.
  • Lähde kantakortit.
Kuvassa sotilas.

Väinö Montonen (kuva Markku Sirviö)

 

Koirinoja

Talvisodassa venäläiset taistelivat harvinaisen sitkeästi pitäessään hallussaan Koirinojan kylää, Pitkärannasta jäitse jatkuvan huoltonsa etappia ja Koirinjoen suuta, divisioonan komentokeskusta. Samaa tietä pyrkivät tankit jäältä mantereelle. Mutta niin kauan kuin alikersantti Montonen kykeni johtamaan II pataljoonalle (JR39) alistetun pst-tykin tulta, tankkien liikehtiminen loppui lyhyeen. Hänen puolijoukkueensa tykki ehti aina tiukimpaan paikkaan ja osui täsmälleen maaliinsa. Alikersantti Montonen ehti hankkia tililleen 21 rikkiammuttua tankkia, useita panssari- ja kuorma-autoja ym. ajoneuvoja. Lähde kirja Kenraalimotti kirj. Tauno Räisänen.

kuvassa panssarintorjuntatykki

Panssarintorjuntatykki (SA-kuva)

Pukitsanmäki

31.1.1940 klo 12.50 Ilmoitus Pantterista Pukitsanmäelle että vänr. Viuhkonen tulossa Lentävään (Er. P. 22) tutkimaan suorasuuntausmahdollisuuksia Pukitsanmäeltä. 7.2..40 klo 7.00 Pst-tykki saapui alik. Väinö Montosen johdolla Lentävän käyttöön. Tykki lähetettiin Pukitsanmäelle. Klo 11.55 täht.au. ilmoitti että pst-tykki oli ampunut kompassi suunnassa 49-00 n. 700 metrin päässä todennäköisesti vihollisen hyökkäysvaunun, joka syttyi tuleen. Klo 12.00 Kiitäjä ilmoitti että lisäksi kahteen tykkiin saatu 3 täysosumaa samalla paikalla. Edellä mainittujen tykkien tarkka paikka Viinamäki i:stä 200 metriä koilliseen olevan aukean pohjoisreunassa ja tankki hiukan etelämpänä. Klo 13.15 tähystäjä au. ilmoitti että kompassi suunnassa 43-00 Viinamäen kaakkoispuolella nähty ryssän panssariauto ja hv. joihin oma pst-tykki sai hyviä täysosumia. N. kymmenen minuuttia takaperin oli Viinamäen huipulle noussut vihollisen hv., joka alkoi ampua Pukitsanmäelle. Oma pst-tykki alkoi ampua, jolloin hv. vetäytyi pois näkyvistä.8.2.1940 Yö kului rauhallisesti. Klo 8.50 Tähystäjä aliupseeri ilmoitti, että pst-tykki oli ryhtynyt ampumaan erästä tankkia ja konekivääri pesäkettä. Tällöin ryssän hv. tykki rupesi ampumaan Ristimäeltä ja pst-tykin johtaja haavoittui vaikeasti. Klo 9.00 Kiitäjä ilmoitti että pst tykin johtaja alikersantti Väinö Montonen oli kuollut Sas:ssa. Klo 23.45 Päivän tappiot: Pst-tykin johtaja alik. Montonen sekä 1 Korennon mies kaatui, 1 mies haavoittui. . Er.P.22 1. komppanian sotapäiväkirjassa 7.2.40 Yöllä saatiin hv-torjuntatykki mäelle asemiin. Päivällä saatiinkin yhteen hyökkäysvaunuun täysosuma sytyttäen sen palamaan. Toiseen hyökkäysvaunuun saatiin kolme osumaa torniin, jääden kuitenkin lopullisesti tuhoamatta. Lisäksi tuhottiin 2 tykkiä. (Lähde Er.P. 22 sotapäiväkirja)

 

Markku Sirviö

Kuvassa kutsu siunaustilaisuuteen.

Sotahistoria-luento Nurmeksessa: Lapin sota ja Nurmeksen viimeinen rintamamies

Nurmes-seuran Kotiseutuillassa ti 18.3.2025 luennon aiheena 80 vuotta sitten päättynyt Lapin sota

Talvisodan päättymistä muisteltiin Ilomantsissa

Kuvassa ihmisiä luovutuskirjojen kanssa.

Ansiomerkin saajat vas. Päivi Nenonen, Marjut Ahokas ja Hilkka Hitunen. Luovuttajina pj. Markku Lappalainen ja varapj. Tapio Ikonen.

 

Talvisodan päättymisen muistopäivänä muisteltiin Ilomantsin veteraanitilaisuudessa Moskovan rauhansopimuksen (välirauha) raskaita ehtoja, joiden mukaan Suomi joutui luovuttamaan 8 % maa-alueestaan. Ehtojen raskaudesta kertoo Tasavallan presidentti Kyösti Kallion toteamus allekirjoitettuaan valtakirjan Moskovassa oleille neuvottelijoille. ”Kuivukoon käteni, jonka on pakko allekirjoittaa tällainen paperi”. Kyösti Kallio toimi Tasavallan presidenttinä 1937- 1940. Tasavallan neljäs Presidentti menehtyi 19.12. 1940 Helsingin rautatieasemalla tarkastettuaan viimeisenä virkatehtävänään kunniakomppanian. Hän oli jo lähdössä kotiinsa Nivalaan.
Veteraaniasioiden ”vahdinvaihto” on toteutunut Ilomantsissa jo viisi vuotta sitten. Perinnetoimikunta hoitaa aiemmin kolmen veteraaniyhdistyksen tehtäviä. Tammenlehvä-merkkiä on käytetty jo vuosia ja nyt toimitaan virallisestikin Tammenlehvän perinneliiton paikallisena toimikuntana; pidämme huolta viimeiseen iltahuutoon saakka, pidämme arvossa veteraanien ja sotasukupolven työn ja saavutukset, siirrämme perinteen nuorisolle.
Tilaisuudessa saatoimme jakaa aktiivisille kumppaneille viimeisiä jaossa olleita sotaveteraanien hopeisia ansiomerkkejä. Kunnallisneuvos Hilkka Hiltunen on pitänyt veteraaniasiat aina etusijalla toimiessaan mm. kunnanhallituksen puheenjohtajana sekä virassaan ev.-lut. seurakunnan talouspäällikkönä on huolehtinut sankarihautatoiminnasta.
Kunnanjohtaja Marjut Ahokas on huolehtinut, että vuosien mittaan paikalliset, maakunnalliset ja valtakunnalliset veteraanitilaisuudet ovat kunnassa hyvin hoidettu. Sivistysjohtaja-rehtori Päivi Nenonen on pitänyt koulujen työohjelmissa taistelupaikoilla käynnit sekä osallistumiset mm. 21 Prikaatin perinnekillan seminaareihin sekä hoitanut oppilaiden kunniakäyntejä sankarivainajien hautausmaalle.
Ilomantsissa iloitsemme myös nuorisoedustajan osallistumisesta toimikunnan työskentelyyn. Äskettäin nimetty  8-luokan oppilas Mira Vornanen oli Talvisodan päättymisen muistotapahtumassa mukana. Varaedustajana on Janette Aelling.
Markku Lappalainen  Sotien 1939-1945 Ilomantsin toimikunnan puheenjohtaja, maaliskuussa 2025

”Lapset ja lastemme lapset teidän nyt vuoronne on” – Vahdinvaihto Pohjois-Karjalassa

Lakkautuvien veteraaniliittojen tehtävät siirtyivät niiden perilliselle, vuonna 2003 perustetulle Tammenlehvän perinneliitolle Helsingin Finlandia-talossa talvisodan päättymisen 85-vuotispäivänä 13.maaliskuuta 2025. Maakunnan tasolla vastaava vahdinvaihtotilaisuus pidettiin Joensuun Seurakuntakeskuksella 14.maaliskuuta, kun Pohjois-Karjalan Sotainvalidipiirin, Pohjois-Karjalan Rintamaveteraanipiirin ja Pohjois-Karjalan Sotilaspoikien perinnekillan liput luovutettiin näiden työtä jatkavalle, Tammenlehvän perinneliiton alaisuudessa toimivalle Sotien 1939–1945 Pohjois-Karjalan perinneyhdistykselle. On huomattavaa, että vahdinvaihto alkoi maakunnassamme jo kesällä 2022, kun toimintansa lakkauttaneet Pohjois-Karjalan Sotaveteraanipiiri ja Pohjois-Karjalan Lottaperinneyhdistys luovuttivat lippunsa yhdistyksellemme.

Kuvassa mieshenkilö puhumassa yleisölle.

Puheenjohtaja Ilpo Saarelainen avasi juhlan. (kuva: Mikko Rautiainen)

Kuvassa ortodoksinen ja luterilainen pappi.

Kirkkoherrat Aleksander Roszczenko ja Salla Romo. (kuva: Mikko Rautiainen)

Kuvassa laulaja ja soittajia.

Elina Vitri-Viitaniemi esitti muun muassa evakon laulun. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa sotilassoittokunta esiintymässä yleisölle.

Rakuunaseitsikko esiintymässä. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Juhla alkoi arvokkaasti Karjalan jääkärien marssilla, jonka esitti rakuunaseitsikko, vääpeli Toni Herralan johdolla. Tervehdyssanat esitti yhdistyksemme puheenjohtaja Ilpo Saarelainen, jota seurasi ekumeeninen hartaus Vt.kirkkoherra Salla Romon ja kirkkoherra Aleksander Roszczenkon johdolla. Koskettavaa musiikkia tilaisuudessa esittivät Elina Vitri-Viitaniemi sekä lapsikuoro Tiuku ja Mosaiikki ja huilisti Saara Latvanen, johtajanaan kanttori Tiina Korhonen. Juhlapuheen piti Tammenlehvän perinneliiton Edunvalvonta-asiamies Heikki Karhu, joka käsitteli puheessaan mm. veteraanijärjestöjen perustamisvaiheita- ja historiaa. Karhu kertoi, että viimeisenä veteraaniliitoista lopettaa järjestöistä vanhin, vuonna 1940 perustettu Sotainvalidien veljesliitto, jonka toiminta lakkaa elokuussa.  Oman tervehdyksensä juhlassa esittivät myös Kainuun prikaatin apulaiskomentaja, eversti Tomi Pekurinen, joka edusti Puolustusvoimia sekä Ilomantsin kunnanjohtaja Marjut Ahokas, joka edusti Pohjois-Karjalan kuntia. Nuorten tervehdyksen toi Joensuun Tulliportin Normaalikoulun lukion opiskelija, sotaorvon lapsenlapsi Jarkko Pulkkinen, joka kertoi, että sotavuodet kiinnostavat nuoria ja koulu antaa hyvät tiedot Suomen kohtalonvuosista. Pulkkinen myös muistutti, että nuoret on otettava mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan perinnetyötä.

Kuvassa lapsia ja nuoria laulamassa yleisölle.

Lapset ja nuoret esiintymässä. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Mieshenkilö puhumassa yleisölle.

Tammenlehvän perinneliiton edustaja Heikki Karhu puhuu. (kuva: Mikko Rautiainen)

Kuvassa sotilas puhumassa.

Eversti Tomi Pekurinen edusti juhlassa Puolustusvoimia. (kuva: Mikko Rautiainen 2025

Kuvassa nainen pitämässä puhetta.

Kunnanjohtaja Marjut Ahokas kertoi kunnissa tehtävän perinnetyön merkityksestä. (kuva: Mikko Rautiainen)

Kuvassa nuori mies puhumassa yleisölle.

Opiskelija Jarkko Pulkkinen puhui sotasukupolven perinnöstä lukiolaisen näkökulmasta. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Mieleenpainuva juhla huipentui lippujen luovutukseen. Sotainvalidipiirin lipun luovutti piirin puheenjohtaja Ahti Karttunen ja vastaanotti Ilpo Saarelainen. Karttunen mainitsi, että kyseessä oli ensimmäinen sotainvalidipiirin lippu koko valtakunnassa, joka luovutettiin pois piirin hallinnasta.  Rintamaveteraanipiirin lipun luovutti piirin varapuheenjohtaja Jari Sirola ja vastaanotti varainhankintapäällikkö Ilkka Savolahti. Sotilaspoikien perinnekillan lipun puolestaan luovutti puheenjohtaja Antti Eteläpää ja vastaanotti rovasti Juhani Sainio. Juhla päättyi yhdistyksen toiminnanjohtaja, eversti evp. Jouni Mattilan lausumiin perinnetyötä käsitteleviin päätössanoihin, yhteislauluna laulettuun Karjalaisten lauluun sekä kakkukahveihin, joista vastasi Kontiolahden Sotilaskotiyhdistys. Osallistujia juhlassa oli noin sata henkeä. He koostuivat mm. veteraani- ja perinnetyön aktiiveista, järjestöjen edustajista, yhteistyökumppaneista sekä esiintyjistä. Martin Hodél ja Juhani Sainio dokumentoivat muistorikkaan tilaisuuden videolle. Maanpuolustushenkinen ilta jatkui vielä täydessä Joensuun kirkossa, jossa oli tarjolla Rakuunasoittokunnan, Joensuun ev.lut.seurakunnan ja Pohjois-Karjalan aluetoimiston järjestämä perinteinen Talvisodan päättymisen muistokonsertti.

Kuvassa kolme mieshenkilöä lipun kanssa.

Toiminnanjohtaja Jouni Mattila seurasi taustalla, kun Ahti Karttunen luovuttaa sotainvalidipiirin lippua Ilpo Saarelaiselle. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa lipun luovutus ja juhlayleisöä.

Ahti Karttunen luovuttamassa sotainvalidipiirin lippua perinneyhdistyksen puheenjohtajalle Ilpo Saarelaiselle. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa lipun luovutus ja yleisöä.

Jari Sirola luovuttamassa Rintamaveteraanipiirin lippua Ilkka Savolahdelle. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa miehiä lippujen kanssa.

Antti Eteläpää luovuttaa Sotilaspoikien perinnekillan lipun Juhani Sainiolle. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa kolme miestä lippujen kanssa.

Perinneyhdistyksen edustajat Ilpo Saarelainen (vas.), Ilkka Savolahti ja Juhani Sainio ovat vastaanottaneet liput. (kuva: Mikko Rautiainen)

Kuvassa mieshenkilö puhumassa yleisölle.

Toiminnanjohtaja Jouni Mattila lausui päätössanat (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

 

Vartijat vaihtuvat, työ jatkuu!

Mikko Rautiainen, viestintävastaava, Sotien 1939–1945 Pohjois-Karjalan perinneyhdistys ry.

 

Kuvassa käsiohjelman kansi.

Kuvassa juhlayleisöä.

Vahdinvaihtojuhlan osallistujia Joensuun seurakuntakeskuksessa (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa juhlayleisö ja videokuvaaja.

Martin Hodel (vas.) taltioi videolle vahdinvaihtotilaisuuden (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa sotilassoittokunta esiintyy.

Rakuunasoittokunta esiintyi Musiikkiyliluutnantti Riku Sojakan johdolla Joensuun kirkossa. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa kirkko iltavalaistuksessa.

Joensuun kirkossa pidetty Talvisodan päättymisen muistokonsertti on juuri päättynyt. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Jouni Mattilalle Sotaveteraaniliiton kultainen ansioristi

Eversti, evp. Jouni Mattilalle luovutettiin Helsingin veteraanitalolla keskiviikkona 26.helmikuuta 2025 toinen Suomen sotaveteraaniliiton historian kahdesta viimeisestä Kultaisesta ansiorististä. Toinen myönnettiin Rauno Loukkolalle. Toimintansa lopettava sotaveteraaniliitto luovuttaa tehtävänsä Tammenlehvän perinneliitolle talvisodan päättymisen 85-vuotispäivänä 13.maaliskuuta. Tammenlehvän perinneliitto ja sen alaisuudessa toimivat alueelliset perinneyhdistykset jatkavat työtä sotasukupolven hyväksi viimeiseen iltahuutoon saakka ja perinnetyötä hamaan tulevaisuuteen saakka.
Yhdistyksemme toiminnanjohtaja Jouni Mattila on tehnyt ansiokasta työtä sotasukupolven hyväksi jo vuodesta 2011 lähtien. Hän on ollut mukana liiton hallinnossa, useissa sen eri toimikunnissa sekä ollut organisoimassa niin valtakunnallista kuin alueellista perinneorganisaatiota. Kentällä Jouni on tehnyt veteraanisukupolven hyväksi käytännön tuki- ja hoivatyötä sekä mm. organisoinut erilaisia tapahtumia ja juhlia.
Yhdistyksemme onnittelee Jounia ansaitusta tunnustuksesta ja kiittää häntä erittäin tärkeästä työstä, joka edelleen jatkuu!
Mikko Rautiainen
Kuvassa mieshenkilö pitämässä puhetta.

Jouni Mattila (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Valtimon rintamaveteraanien lippu Nurmeksen perinnehuoneelle

Valtimon rintamaveteraanien viimeinen pj. Paavo Harakka luovutti yhdistyksen lipun Nurmeksen perinnehuoneelle 4.helmikuuta. Yhdistyksen toiminta päättyi noin kaksi vuotta sitten ja lipun käyttö siunaustilaisuuksissa puolestaan päättyi tammikuussa, Valtimon viimeisen rintamaveteraanin Vieno Hukkasen hautajaisten myötä. Vapaussoturin poika, reservin majuri Paavo Harakka asetti lipun Nurmes-Valtimon sotainvalidit ry:n ja Nurmeksen sotaveteraanit ry:n lippujen seuraan. Nurmeksen perinnehuoneella vaalitaan kolmen järjestön ja kolmen kunnan sotavuosien perintöä:  Vuonna 2023 lakkautuneen Pohjois-Karjalan rintamaveteraanipiirin historiaan voit tutustua täältä:
Mikko Rautiainen, Sotien 1939-1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan pj.
Kuvassa mieshenkilö asettamassa lippua jalustaan.

Paavo Harakka asettaa Valtimon rintamaveteraanit ry:n lipun jalustaan Nurmeksen perinnehuoneella 4.helmikuuta 2025.

Rintamaveteraani Niilo Vunneli (1923-2025)

Kuvassa rintamaveteraani, jolla kunniamerkkejä rinnassa.

Niilo Vunneli (1923-2025) Outokummun vanhalla kaivoksella. (kuva: Martti Törrönen)

Impilahdella, menetetyssä Karjalassa syntynyt outokumpulainen rintamaveteraani Niilo Vunneli on poissa. Vunneli menehtyi 21. tammikuuta lähes 102 vuoden korkeassa iässä ja hänet siunattiin viimeiselle matkalleen Outokummun ortodoksisessa kirkossa 1.helmikuuta.

Maanpuolustuksesta Vunneli otti vastuuta jo nuorena. Hän toimi talvisodan aikana 16-vuotiaana vapaaehtoisena suojeluskuntapoikana vartiointitehtävissä Viinijärven alueella muun muassa Taipaleenjoen rautatiesillalla, Kirkkosärkän ammusvarastolla ja rautatieasemalla. Ilmasuojelukomppaniassa Vunneli otti osaa Janakkalan vankileirin vartiointiin.

Varusmiespalvelukseen Niilo Vunneli astui jatkosodan asemasotavaiheen aikana Kuopiossa tammikuussa 1942. Sotilasvalansa hän vannoi 21.helmikuuta. Varusmiespalvelusta kesti syyskuuhun 1942 saakka, jonka jälkeen hän siirtyi Viipurissa sijaitsevan Henkilötäydennyskeskus 1:n kautta rintamalle Jalkaväkirykmentti 46:n riveihin. Rintamavastuussa Vunneli oli Rajoen-Valkeasaaren lohkolla, josta siirtyi myöhemmin Lempaalaan. Vunneli sairastui vaikeasti huhtikuussa 1944 ja oli sotasairaalassa hoidettavana elokuun 1944 loppuun saakka. Palveluksesta hänet kotiutettiin joulukuun 18.päivänä 1944.

Työuransa Vunneli teki metsätyönjohtajana metsäyhtiöiden palveluksessa hoitaen metsien ostoa ja arviointia. Myös metsätaitokilpailuissa hän niitti menestystä. Vunneli muistetaan myös aktiivisena suunnistajana ja kuorolaulajana sekä Outokummun rintamaveteraanien pitkäaikaisena johtokunnan jäsenenä.

Ansiokkaasta työstään Suomen vapauden hyväksi Niilo Vunneli palkittiin Suomen valkoisen ruusun ritarikunnan ansioristillä. Vuonna 2023 hän osallistui puolustusministerin uudenvuoden vastaanotolle ja saman vuoden itsenäisyyspäivänä hän edusti maakunnan veteraaneja tasavallan presidentin vastaanotolla. Suuri yleisö muistaa, kuinka komeaääninen Vunneli aseveljensä kanssa lauloi linnanjuhlissa Veteraanin iltahuudon presidenttiparille.

Vartija poissa jo on.

 

Mikko Rautiainen, viestintävastaava

(Teksti pohjautuu Outokummun rintamaveteraanien tietoihin)

Kuvassa veteraanin siunaustilaisuus ortodoksisessa kirkossa.

Niilon Vunnelin siunaustilaisuus Outokummun ortodoksisessa kirkossa 1.2.2025 (kuva: Martti Törrönen)

Rääkkylän sotaperinnetila

Sotavuosia esittelevä perinnetila avattiin arvokkain menoin Rääkkylän kunnantalolla 20.tammikuuta 2025. Rääkkylästä tuli nyt kuudes kunta, joka sai perinnehuoneen Pohjois-Karjalassa. Aiemmin perinnehuoneet on avattu Ilomantsiin, Tohmajärvelle, Kiteelle, Kontiolahdelle ja Nurmekseen.

Kuvassa juhlaväkeä kunnantalon aulassa. Ylhäällä veteraanijärjestöjen liput.

Rääkkylän perinnetilan avajaisiin osallistui noin 50 henkeä. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

 

Avajaisjuhlallisuudet

Tilaisuus alkoi Rääkkylän perinnetoimikunnan edustajan Mika Karttusen tervetuliaispuheella. Karttunen kertoi puheessaan perinnehuoneen rakentamisesta ja Rääkkylässä tehtävästä perinnetyöstä. Oman puheenvuoronsa käytti myös rääkkyläläiset juuret omaava Antti Maunuksela. Aktiivinen sotaperinnetoimija Maunuksela oli mukana rakentamassa perinnetilaa ja hän myös lahjoitti sinne esineistöä. Rääkkylän kunnanjohtaja Esko Rautiainen vakuutti kunnan tervehdyksessä, että perinnetilaa vaalitaan myös tulevaisuudessa. Sotien 1939–1945 Pohjois-Karjalan perinneyhdistystä tilaisuudessa edusti puolestaan toiminnanjohtaja Jouni Mattila. Tervehdyksen lisäksi eversti Mattilalla oli tuomisinaan myös pistooli. Monien käänteiden kautta perinneyhdistyksen haltuun oli päätynyt kehyksissä oleva 6,35 kaliiperin FN-pistooli, johon osunut luoti oli surmannut rääkkyläläisen Yrjö Rouvisen (1912–1941) Prääsässä jatkosodan hyökkäysvaiheen aikana 1941. Pistooli pääsi nyt takaisin Rääkkylään, perinnehuoneelle kertomaan traagista tarinaa sotavuosilta.

Kuvassa mieshenkilö, taustalla pro patria -taulu.

Mika Karttunen avasi juhlan. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa mieshenkilö, taustalla pro patria -taulu.

Antti Maunuksela puhuu. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa mieshenkilö, taustalla pro patria taulu.

Kunnanjohtaja Esko Rautiainen toi kunnan tervehdyksen. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa kaksi mieshenkilöä muistotaulun edustalla.

Jouni Mattila luovuttaa pistoolin Mika Karttuselle. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Sotaveteraani leikkasi avajaisnauhan

Puheiden jälkeen oli vuorossa perinnetilan avajaisnauhan leikkaaminen. Tämän kunniatehtävän suoritti itseoikeutetusti rääkkyläläinen sotaveteraani Annikki Ilonen (s.1922). Hän myös kirjoitti ensimmäisenä nimensä vieraskirjaan. Ilonen on menetetyn Pälkjärven evakkoja. Talvisodan aikana hän piti vahtia Ilmavalvontatornissa ja jatkosodan aikana toimi mm. Punaisen ristin tehtävissä ja osallistui karjan evakuointiin. Annikki Ilosen sotavuosiin ja elämänvaiheisiin voit tutustua Pälkjärven pitäjäseuran sivulta: https://palkjarvi.fi/2022/10/16/palkjarvelta-varpasaloon-annikki-ilonen/ Lämminhenkiseen juhlaan osallistui noin 50 henkeä. Tilaisuuden kahvituksesta vastasi Irma Rautiainen Rääkkylän martoista.

Kuvassa veteraani leikkaa sinivalkoisen nauhan.

Annikki Ilonen avasi perinnetilan. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa veteraani kirjoittamassa nimeä vieraskirjaan.

Veteraani Annikki Ilonen kirjoitti nimensä perinnehuoneen vieraskirjaan. Oikealla diakoni Satu Kinnunen Rääkkylän perinnetoimikunnasta. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

 

Sotaperinnetila

Perinnetila esittelee monipuolisella tavalla Suomen kohtalonvuosia ja tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet esimerkiksi sotahistoriaan eläytymiseen ja historianopetuksen havainnollistamiseen. Laaja esineistö ja kirjallinen materiaali auttavat ymmärtämään sotavuosia niin taistelevien joukkojen kuin kotirintaman näkökulmasta. Esillä on esimerkiksi sotilaiden ja lottien vaatteita ja varusteita, puhdetöitä ja kotirintaman arkisia käyttötavaroita. Selkeästi numeroidut esineet ja luettelo mahdollistavat myös omatoimisen tutustumisen. Kunnanjohtaja Rautiainen lupasi, että tilaan on mahdollista tutustua aina kunnantalojen aukioloaikojen mukaan. Tällä hetkellä kunnantalo on avoinna arkisin klo: 9-15, osoitteessa Kinnulantie 1.

Mikko Rautiainen

kuvassa nainen ja mies, taustalla esineistöä sotavuosilta.

Veteraani Annikki Ilonen ja toiminnanjohtaja Jouni Mattila. (kuva: Mikko Rautiainen 2025)

Kuvassa juhlaväkeä pro patria -taulun edustalla.

Rääkkylän perinnetoimikunnalla ja perinneyhdistyksen toiminnanjohtajalla oli syytä hymyyn. Kuvassa vas. Erja Moore, Satu Kinnunen, sotilaspoika Veikko Sallinen, Rauni Ronkainen, Jouni Mattila, Jouko Tolvanen, Vesa Mononen, Pasi Multanen ja Mika Karttunen (kuva: Terhi Rautiainen 2025).

Sotasukupolven perintöön liittyvät juhlapäivät / kaikille avoimet tapahtumat Ylä-Karjalassa 2025

23.1. Muistohetki Nurmeksen talvisodan pommitusten muistomerkillä klo: 13.25 pommitusuhrien 85 vuotismuiston kunniaksi

  • Nurmes oli talvisodassa Neuvostoliiton ankarien pommitusten kohteena
  • Tuhoisin pommitus kohdistui sotasairaalan sirpalesuojaan 23.tammikuuta 1940
  • Kirkkokadun koulun 9C-luokka ja Sotien 1939-1945 Nurmeksen perinnetoimikunnan edustajat laskevat kynttilät pommituksen muistomerkille uhrien 85-vuotismuiston kunniaksi
  • Lue lisää Nurmeksen talvisodan pommituksista täältä
  • Paikka: Sairashuoneen palotori, Nurmeksenkatu 22
  • Tervetuloa!

13.3. Talvisodan päättymisen 85-vuotistilaisuus Nurmes-talolla klo: 13.00

 

Kansallinen veteraanipäivä Nurmeksessa 25.4.

Koska 27.4. on sunnuntaipäivä, suoritetaan seppeleiden lasku perjantaina 25.4. alla olevan aikataulun mukaisesti. Tämä mahdollistaa koulujen ja oppilaiden osallistumista ja siten perinteen elävänä pitämistä nuorten suuntaan. Jo useiden vuosien ajan on ollut käytäntönä, että veteraanipäivänä kaupungin seppeleen sankarihautausmaille laskevat koulujen oppilaat. Kirkkokadun koulussa veteraanipäivä huomioidaan myös päivänavauksessa.

 

Klo 11 Valtimon sankarihautausmaa

* Kunniavartio (res.upseerit)

* Seppeleenlasku (Valtimon koulun oppilaat historianopettaja Roope Rönkön johdolla)

 

Klo 12 Nurmeksen sankarihautausmaa

* Kunniavartio (Nurmeksen reserviläiset ja res.upseerit)

* Kellojen soitto tapulista ja liputus (Nurmeksen ev.lut.seurakunta)

* Sotien perinnetoimikunnan puheenvuoro (Mikko Rautiainen)

* Seppeleen lasku (Kirkkokadun koulun 8A-luokan oppilaat)

 

Sotien perinnetoimikunnassa mukana olevat kaupunki ja Lions Club Nurmes/Pielinen muistavat vakiintuneen käytännön mukaan veteraania, veteraanien leskiä ja sotilaspoikia koteihin / hoivakoteihin toimitettavalla muistamisella. Tällä kertaa sotasukupolven edustajat saavat kukan, merinovillasukat ja suklaata. Ilmavalvontalotta Sirkka Partanen (s.1929) on viimeinen elossa oleva veteraani Nurmes-Valtimo -alueella. Veteraanien leskiä on perinnetoimikunnan tiedossa 21 ja sotilaspoikia neljä.

 

Kunnianosoitukset Nurmeksen, Höljäkän ja Valtimon pitäjän sankarihaudoilla Kaatuneitten muistopäivänä 18.5.2025

 

Kunnianosoitus Nurmeksen sankarihaudoilla klo 12

 

Kunniavartiot (Nurmeksen reserviläiset ja res.upseerit) saapuvat paikoilleen klo 11.45

Liput saapuvat marssien klo 11.55

Suomen lippua kantaa Tapani Ovaskainen

Suomen lipun airueina ovat:

Kaupungin lippua kantaa kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Kari Ruutinen.

Kellot soivat noin pari minuuttia klo 12.00

Heikki Klemetti: Oi, kallis Suomenmaa; Nurmeksen mieskuoro, joht. Markku Könttä

Seppeleen laskeminen:

Nurmeksen kaupunki: kaupunginhallituksen puheenjohtaja Hannu Pääkkönen ja lukion opiskelija Onni Ahonen, Nurmeksen ev. lut. seurakunta: kirkkoherra Markus Kontiainen
Nurmeksen ortodoksinen seurakunta: diakoni Pasi Hämäläinen

Puhe: talousjohtaja Salla Ovaskainen, Nurmeksen kaupunki

Virsi 584

Rukous: diakoni Pasi Hämäläinen

Liput poistuvat

Kunniavartiot poistuvat

 

Kunnianosoitus Höljäkän sankarihaudoilla klo 13

Ei lippuja

Kunniavartio: Nurmeksen reserviläiset ja res.upseerit

Seppeleen lasku: Hannu Pääkkönen, Markus Kontiainen, Pasi Hämäläinen


Kunnianosoitus Valtimon sankarihaudoilla klo 14.30

Kunniavartio

Seppeleen lasku:
kaupunginjohtaja Pasi Parkkinen, pastori Jari Turunen, diakoni Pasi Hämäläinen, puheenjohtaja Heikki Ovaskainen, Valtimo-seura

Virsi 584

Valtimon sankarivainajat -teoksen julkistamisjuhla Kuntalaisten Talossa klo 15

Juhlan järjestää kirjan kustantaja Valtimo-seura ry.

Ohjelma:

Musiikkia: Hanna Nevalainen, piano, Jonne Tuhkala, harmonikka.
Jean Sibelius: Finlandia, Ragnar Nyholm: Pienet kukkivat kummut 
Tervetulosanat: Valtimo-seuran puheenjohtaja Heikki Ovaskainen
Puhe: kirjan toimittaja, FM Leevi Kuokkanen
Nurmeksen mieskuoron esitys
Nurmeksen kaupungin tervehdys: kaupunginjohtaja Pasi Parkkinen
Nurmeksen perinnetoimikunnan tervehdys: pj. Mikko Rautiainen
Karjalaisten laulu: yleisö

Kahvitarjoilu alkaen klo 14.

 

4.6. Karjalan pojat -lehti I/2025 ilmestyy (verkkolehtenä)

 

17.6. Kainuun Tykistö- ja heittimistökillan sekä Kainuun tykistörykmentin seppeleenlasku

Seppeleenlaskutilaisuudella kunnioitetaan perinnepatteriston, perinnekranaatinheitinkomppanian ja muiden 14.D:n epäsuorantulen joukkojen kunniakasta sotatietä Rukajärven suunnassa.

Tilaisuuden ohjelma 17.6.2025

13.45  Saapuminen Lokinkankaan muistomerkeille, pysäköintiopastus

13.50  Ryhmittyminen tilaisuuteen

13.55  Kunniavartiot, liput saapuvat

14.00 Suomen laulu, Nurmeksen Mieskuoro

Kainuun Tykistö- ja Heittimistökillan puheenjohtajan tervehdys

Seppeleiden laskeminen muistomerkeille

Kainuun Tykistörykmentin tervehdys

Nurmeksen kaupungin tervehdys

Finlandia, Nurmeksen Mieskuoro

Liput poistuvat ja tilaisuus päättyy

 

7.9. Veteraanien kirkkopyhä Nurmeksessa

  • Aikataulu tarkentuu tälle sivulle myöhemmin

 

Lokakuu: Vanhustenviikko

  • Perinnehuoneen esittely
  • Aikataulu tarkentuu tälle sivulle myöhemmin

 

10.10. Valtimolaisten sotaan lähdön muistopäivä

  • Seppeleen lasku muistomerkille
  • Aikataulu tarkentuu tälle sivulle myöhemmin

 

5.12. Koulujen itsenäisyysjuhlallisuudet Nurmeksen Sankarihautausmaalla itsenäisyyspäivän aattona klo: 9.20 alkaen 

Kirkkokadun koulun ja Valtimon koulun oppilaat käyvät viemässä seppeleen ja kynttilät sankarihautausmaille (Nurmes ja Valtimo) 5.12. Paikalla tuolloin myös reserviläisten kunniavartio. Ev.lut. seurakunta huolehtii lipunnoston ja kellojen soiton sankarihautausmaalla. Nurmeksen Sankarihautausmaalle jättävät tervehdyksensä myös kaupungin muiden oppilaitosten edustajat

 

6.12. Itsenäisyyspäivä

Klo 10 Itsenäisyyspäivän sanajumalanpalvelus Nurmeksen ev.lut. kirkossa

Klo 11 kunnianosoitus Valtimon sankarihaudoilla.

Klo 12 Kunnianosoitus Nurmeksen sankarihaudoilla.

Klo 13 Kunnianosoitus Höljäkän sankarihaudoilla

 

6.12. Karjalan pojat lehti II/2025 julkaistaan sekä paperilehtenä että verkossa

 

24.12. Jouluaatto

  • Hartaudet: Höljäkkä klo: 13.00, Valtimon kirkko klo: 14.00, Nurmeksen sankarihaudat klo: 15.00 ja kirkko klo: 16.00.
  • Kunniavartiot Sankarihautausmailla klo 14.45 alkaen (Nurmes ja Valtimo): reserviläisjärjestöt